Nikita Sergeyevich Mikhalkov is a Soviet and Russian filmmaker, actor, and head of the Russian Cinematographers' Union. He is famous for his Oscar awarded film Burnt by the Sun (Утомлённые солнцем),  The Barber of Siberia (Сибирский цирюльник), Citadel (Цитадель), Sunstroke (Солнечный удар). He also starred at “Walking the Streets of Moscow” ( Я шагаю по Москве) 

 

 

Script and Translation (by #HFWR):

Кoгда нас любили-то?  

И кто нас любил?

А почему так?

Вспомните, что Фёдор Михайлович (Достоевский) писал о братских народах славянских, кто нас первый предаст.

When did they really love us?  

And who loved us?

And why? Why is it so?

Remember what Fyodor Mikhailovich (Dostoevsky) wrote about our fraternal Slavic nations, who first would betray us?

931

Я думаю, что не хотят нас видеть такими, какими мы хотим сами себя видеть.

Не хотят нас видеть теми, кто мы есть, потому что мы не можем быть другими.

Когда мы пытаемся быть другими, пытаясь догнать кого-то или быть похожими на кого-то, это превращается в уродство.

Мы уже разнимся в том…

Есть трогательная такая, наивная история, что в Европе в Средние века от вони придумали духи, а в России баню.

И вот это продолжается и будет продолжаться всю жизнь, потому что фальшивые улыбки, этот пинг-понг: - How are you? -I’m fine. – Wow! Unbelievable! Вот это всё при абсолютно ледяном нутре, и через 20 минут уже не узнать, кто тебе так улыбался.

Как много, как часто, вот я вёлся на улыбки моих коллег в мире.

Эта улыбка, которая для русского человека очень много значит. Это живое проявление, а там это ничего не значит.

Это – толерантность, это – вежливость, это – всё что угодно, кроме реально живого соучастия в жизни человека. Если тебя спрашивают, как дела и ты начинаешь рассказывать по-честному, как дела, ты – сумасшедший человек. Тебя не для того спрашивают. How are you? I’m fine. Всё, конец. У меня жена ушла, проблемы… На хрен ты мне всё это рассказываешь? Ты вежливый человек или нет? Я тебя спросил – ты мне ответил. Всё. И так во многом. Это, как бы, не является ключевым. Но, вспомните, что писали о нас, о варварах при Иване Грозном, раньше, потом. Вспомните все эти карикатуры «Россия на суде истории и цивилизации». Кто, кто эта цивилизация?

I think they don't want to see us the way we want to see ourselves

They do not want to see us who we are, because we cannot be different.

When we try to be different, trying to catch up with someone or be like someone, it turns into ugliness.

We already differ in that ...

There is such a touching, naive story that in Europe in the Middle Ages they invented perfumes from the stench, and in Russia a bathhouse.

And this continues and will continue all the time, because fake smiles, this kind of ping-pong: - How are you? -I’m fine. – Wow! Unbelievable! And all this is said with an absolute icy soul, and in 20 minutes you cannot recognize who smiled at you.

How much, how often I was cheated by these smiles of my colleagues in the world.

This smile, which means a lot for a Russian person,

This is a living manifestation, and there (in the West) it means nothing.

This is tolerance, this is politeness, this is anything you like, except for true co-caring in a person's life. If you are asked How are you?,  and you start to tell them honestly how you are, you are supposed to be crazy. You are not asked to find out that.

How are you? I’m fine. That’s all.

My wife left me, I have problems…What a hell are you telling me all this? Are you polite or not? I asked you – you answered. That’s all. And all this all around. And this is not a key point.

You can remember what they wrote about us, the barbarians, in the times of Ivan the Terrible, before and after. Remember all these caricatures “Russia judged by History and Civilization”. What is that civilization?

932

02:30

И, в результате, мы же понимаем, что мы никогда не будем милы.

Мы – другие.

Наша вера – другая.

Наши представления о добре и зле – другие.

Не потому, что мы лучше, но мы другие.

Потому что в нас, через нас проходит абсолютно реальный мост между Востоком и Западом.

Мы совершенно спокойно воспринимаем европейскую культуру.

И точно так же через нас летят восточные ветры. Это единственное соединение в мире, которое и существует.

Когда мы можем быть и там, и там, но оставаться самими собой.

А нас хотят сделать или теми, или теми.

Но это не получается.

И единственная, как мне кажется, возможность, - это понять. Это – ЭТО понять. Для того, чтобы быть независимыми в этом понимании, мы должны быть мощными, независимыми, вооруженными, знать своё место и точно понимать, что мы никому его не отдадим. И это должно быть основой для нас. Вот, как мне кажется, основой нашего существования должно быть только национальные интересы нашей страны и наших народов. Всё остальное ждёт нас впереди, как писал поэт.

02:30

And, as a result, we understand that we will never be liked.

We are different.

Our faith is different.

Our ideas about good and evil are different.

Not because we are better, but we are different.

Because in us, through us, there is an absolutely real bridge between East and West.

We take European culture.

And in exactly the same way the east winds fly through us.

This is the only connection in the world that exists.

When we can be there and there, but remain ourselves.

And they want to make us either one or the other.

But it doesn't work.

And the only opportunity, it seems to me, is to understand. It is to understand THIS.

 In order to be independent in this understanding, we must be powerful, independent, armed, know our place and understand for sure that we will not give it to anyone.

And that should be the basis for us. It seems to me that the basis of our existence should be only the national interests of our country and our peoples. Everything else awaits us ahead, as the poet wrote.

933

04:10

Многие страницы Лев Николаевич Толстой писал на французском языке. Французская культура и литература – это был то, чем «аукалась» элита. Гувернёры – французы, техники – немцы, англичане. Мы воспринимали это, беря от всего этого, как мне кажется, самое главное, пытаясь и оставаясь собой.

Потому что, всё равно Лев Николаевич Толстой, который писал десятки страниц на французском языке, остался величайшим русским писателем. Достаточно вспомнить Наташу Ростову, или монолог Андрея Болконского, или Безухова на поле боя, чтобы понять насколько это отличается от всего того, что было внешним, естественным, толерантным, как мы сейчас говорим, и так далее.

04:10

Lev Nikolaevich Tolstoy wrote a lot in French. French culture and literature - this was what the elite "echoed" with. Governors - French, technicians - Germans, British.

We perceived this, taking from all this, as it seems to me, the most important thing, trying and remaining ourselves.

Because, anyway, Lev Nikolaevich Tolstoy, who wrote dozens of pages in French, remained the greatest Russian writer.

 It is enough to recall Natasha Rostova, or the monologue of Andrei Bolkonsky, or Bezukhov on the battlefield, to understand how different this is from everything that was external, natural, tolerant, as we now say, and so on.

06:25

Пётр Первый, величайший Пётр Первый, прорубил окно в Европу, но он навсегда разделил интеллигенцию и народ. Пётр Первый одних отправил учиться в Голландию, а другим не объяснил, почему утром нужно пить кофе, а не водку, и брил бороды. И, когда эти молодые обученные вернулись домой в шёлковых чулках, лакированных туфлях и увидели вот это всё… То есть, Пётр Первый, помните, как у Волошина: «Великий Пётр был первый большевик». Великий Пётр, он хотел увидеть результаты своей жизни в огромной стране при своей жизни. Ничего не могу сказать, гигантский сделал прорыв, великий, гениальный человек. Но, совершая это, он революционным путём заменил эволюционный путь. Может, нам пришлось потратить ещё 200 – 300 лет, не знаю, наверное, может быть. Но, вот этот слом, когда табель о рангах стал важнее, чем значимость самого человека. То есть, человек, занимающий кресло, не был столь важен, чем кресло, на котором он сидит. От этого пошло, вспомните, вот ЗИЛ* едет – отдают честь, а там может арбузы везут. Неважно, это символ, так сказать, власти. 

А кто занимал кресло?

И таким образом, вот это расслоение и непонимание родителями своих детей привело вот к этому перекосу. Повторяю, я не учёный, не историк, но у меня чисто интуитивное ощущение, что каждый раз, когда мы революционным путём пытаемся что-то изменить, мы нарушаем эволюцию, и, в результате, мы получаем ещё, и ещё какие-то периоды наших трагических событий в стране, как правило.

Поэтому, вы говорите про Китай, тут очень трудно сравнивать. Не знаю, правда, или нет, но говорят, что у Мао Цзэдуна кто-то спросил относительно того, как он относится к Французской революции XiX века, он сказал: «Пока не очень понимаю, прошло мало времени». Поэтому, там вообще другое исчисление. Там вообще другое отношение к жизни, к миру, к человеку конкретному и так далее. Поэтому этого нам не понять философски. Но, с другой стороны, мне кажется, что страх отстать, где нужно понять, от чего отстать. От чего? От моды?

06:25

Peter I, the greatest Peter I, opened a window to Europe, but he divided the intelligentsia and the people forever. Peter I sent some people to study in Holland, and did not explain to others why they had to to drink coffee in the morning, and not vodka, and shaved their beards. And when these young trainees returned home in silk stockings, patent leather shoes and saw all this ... That is, Peter I, remember, as Voloshin wrote: “Peter the Great was the first Bolshevik”. Great Peter, he wanted to see the results of his life in a huge country during his lifetime. I can't say anything, he made a giant breakthrough, he was really the great, genius man. But in doing this, he replaced the evolutionary path in a revolutionary way.

Maybe we had to spend another 200 - 300 years, I don't know, maybe, maybe.

But, this infraction, when the table of ranks became more important than the significance of the person himself. That is, the person occupying the chair was not as important as the chair on which he sits. It let to, remember, here ZIL (a prestigious car) is going - people salute, but watermelons may be carried in it. It doesn't matter, it is a symbol, so to speak, of power. Who occupied the chair?

And thus, this layering and misunderstanding by the parents of their children led to this distortion. I repeat, I am not a scientist, not a historian, but I have a purely intuitive feeling that every time we try to change something in a revolutionary way, we violate evolution, and, as a result, we get more, and some other periods of the tragic events in our country, as a rule.

Therefore, you are talking about China, it is very difficult to compare. I don’t know whether it’s true or not, but they say that someone asked Mao Zedong about his attitude to the French Revolution of the 19th century, he said: “I don’t really understand yet, not much time has passed”. Therefore, there is absolutely a different calculus. There is absolutely a different attitude towards life, towards the world, towards a particular person, and so on. Therefore, we cannot understand this philosophically. But, on the other hand, I think that there is a fear of being left behind, where you need to understand what to be left behind. From what? From fashion?

934

10:05

Когда мы говорим, искусственный интеллект и так далее.

Вот я рассказывал в «Бесогоне» потрясающую вообще историю, история с дедом Путина, когда он стрелял на австрийском фронте, увидел целящегося в него австрийца, и выстрелил первый, и ранил его. И тот возится, стонет, а этот сидит, Иван. Дождался ночи, перелез через бруствер, дополз до этого австрийца, перевязал его своим пакетом, вернулся обратно в ужасе, чтобы никто не видел, чтобы его не приняли за предателя. Искусственный интеллект может допустить такой поступок по отношению к врагу? Вообще, в принципе даже? Как, он в тебя целился, это твой враг, ты в него выстрелил, пусть он сдохнет там. Или добей его, ты не добиваешь, почему? Объяснения этому рационального нет. Это уходит корнями в глубину нашей истории, культуры, нашей веры и всего остального. Это то, что очень нужно, мне, например, как гражданину страны, мне нужно понимать, куда мы идём, что мы строим, чем мы занимаемся. Мы уже наслушались: социализм с человеческим лицом, всей этой хрени мы уже наслушались.

Вектор! Вот, если мы понимаем этот вектор, мы от этого можем исходить, принимая решение по тем или иным поводам. И, если это будет корневая система, любые веяния, любые идеологии, что угодно может быть, но должна быть корневая система.

10:05

 When we say artificial intelligence and so on.

So I told in "Besogon" (Lit. Sweep the devils)  an amazing story about Putin's grandfather, when he was shooting on the Austrian front, he saw an Austrian aiming at him, and he shot first, and wounded him. And that Austrian suffers, groans, and our Ivan sits and also suffers. He waited until night, climbed over the parapet, crawled to this Austrian, tied him up with his bag, came back in horror so that no one would see him, so that he would not be mistaken for a traitor. Can artificial intelligence behave like this toward the enemy? In general, in principle? How come, he was aiming at you, this is your enemy, you shot him, let him die there.

Or finish him off, you don't, why?

There is no rational explanation for this.

It is rooted in the depths of our history, culture, our faith and everything else.

This is what I really need as a citizen of the country, I need to understand where we are going, what we are building, what we are doing. We've already heard enough: socialism with a human face, we've heard enough of all this crap.

Vector!

 Now, if we understand this vector, we can proceed from this, making decisions on various occasions. And, if it is a root system, any trends, any ideologies, anything can be, but there must be a root system.

11:53

 Линия культурного развития Запада через гуманизм, Ренессанс и всё, что было, дошла и замкнулась на идее «сверхчеловека». И с этой, кстати, идеей «сверхчеловека» Гитлер отправился в открытую покорять мир, в том числе, нас уничтожать. И «всечеловек» Достоевского победил этого европейского «сверхчеловека». Вот если мы говорим о зацикленности на истории, то, может, нам нужно как-то больше понять этого русского «всечеловека», в чём его суть, что мы можем добавить к Достоевскому?

К Достоевскому добавить нечего. Вообще, ни к кому из них добавить нечего, ни к Пушкину, ни к Толстому. Все вопросы поставлены. Все вопросы бытия поставлены величайшим умами, художниками, писателями, для меня, например, русскими. Другой разговор, как

тот ответ коррелируется с тем временем, когда этот ответ ты ищешь. Но вопросы все поставлены. Но для меня вот этот самый «всечеловек» как раз и есть тот самый, который может ничего не знать, но в какой-то момент он вылезет за бруствер и перевяжет австрийца раненого им, который не даёт ему покоя, потому что он ещё живой, и он мучается. Как это объяснить? – Не знаю! Это, понимаешь, это как слух музыкальной: он или есть, или нет. Или есть, или нет. Вот, пока у нас это есть, ничего с нами не будет.  Про человечество сказать не могу, у нас другого пути нет. Вы знаете, Фёдор Михайлович сказал такую потрясающую фразу: «Если я доподлинно узнаю, что истина вне Христа, я предпочитаю остаться с Христом, нежели с истиной». Если считать, что истина – это цифровизация и всё, о чём вы говорите, то Достоевский предпочитает остаться с Христом.

А Василий Васильевич Розанов, шутник и эссеист, сказал замечательную фразу: «Человек без Бога мне вообще не интересен».

Это очень интересная вещь. Для мира – не знаю, Европа, на мой взгляд, умирает. И называет трусость толерантностью, бессилие мультикультурализмом, и за это расплачивается, и отголоски этого будем мы хлебать.

Но, у нас, насколько я понимаю, просто другого пути нет. А другой путь – это вот взять, и всё, что было создано до сегодняшнего дня, включая Фёдора Михайловича Достоевского, Льва Николаевича Толстого и так далее, зачеркнуть. И впитать в себя абсолютно чужое, страшное, механическое, никогда не совмещающееся с Богом в человеке. Поэтому, для меня, например, ответ абсолютно ясен, совершенно ясен. Для мира- не знаю, может быть. Хотя, с другой стороны, невероятная европейская культура, Ренессанс, Возрождение, вот это всё, которое практически будет предано, просто предано, - это цивилизационная катастрофа.

11:53

The line of cultural development of the West through humanism, the Renaissance and everything, reached and focused on the idea of a "Superman". And with this, incidentally, idea of a "Superman" Hitler set out to conquer the world, including destroying us. And Dostoevsky's "Everyman" 

defeated this European "Superman". Now, if we are talking about an obsession with history, then  we may need to somehow understand more of this Russian “Everyman”, his essence, what can we add to Dostoevsky?

There is nothing to add to Dostoevsky. In general, there is nothing to add to any of them, neither to Pushkin, nor to Tolstoy. All questions have been raised. All questions of existence are posed by the greatest minds, artists, writers, for me, for example, the Russian ones. Another thins is how

The answer to those questions correlates with the time when you are looking for this answer.

But all the questions have been raised. But for me this very “Everyman” is precisely the one who may not know anything, but at some point, he will crawl out of the parapet and bandage the Austrian who was wounded by him, who haunts him, because he is still alive, and he suffers. How can this be explained? - I do not know! This, you know, is like a musical ear: you either have it or don’t. Either you have it, or don’t.

Now, as long as we have it, nothing wrong will happen to us. I can't say about humanity, we have no other way. You know, Fyodor Mikhailovich said this amazing phrase: "If I know for certain that the truth is outside of Christ, I prefer to stay with Christ than with the truth." If we assume that truth is digitalization and everything you are talking about, then Dostoevsky prefers to stay with Christ.

And Vasily Vasilyevich Rozanov, a humorous man and an essayist, said a wonderful phrase:

"A man without God is not interesting to me at all."

This is a very interesting thing.

For the world, I don’t know, Europe, in my opinion, is dying.

They call cowardice as the tolerance, powerlessness as the multiculturalism, and they  pay for it, and we will gulp the echoes of it.

But, as far as I understand, we simply have no other way. But what is that other way? It is to take all this, and cross out everything that has been created up to the present day, including Fyodor Mikhailovich Dostoevsky, Lev Nikolaevich Tolstoy, and so on. And to absorb absolutely alien, terrible, mechanical, never combined with God in a person.

Therefore, for me, for example, the answer is absolutely clear, completely clear.

For the world, I don’t know, maybe.

Although, on the other hand, the incredible European culture, the Renaissance, all this will practically be betrayed, simply betrayed - this is a civilizational catastrophe.

 

935

 

Что же случилось с Украиной?

15:58

И даже украинцы, это соблазны с XIX века, и прямо сказали, вы – европейцы теперь. Вы получили высочайшее дарование, вам пожаловали, вы причастны теперь, вы- европейцы. И в это ухнуло всё, со свистом. И вот здесь у меня вопрос: Это же происходит с нами? Это раз. И второе. А это исправимо? И вот здесь уже подлинный вопрос о возможном воссоединении и всем остальным.

Ну, это - морок, ну, как вам сказать, это соблазн, морок. Это всё невероятно искусственно. Я не знаю, мы же видим, фальшь, скажем, в актёрской игре или в выступлении какого-нибудь человека. Мы же видим неискренность, мы же видим кривизну, липкость…Это- морок! С русским языком, с символами Победы, со стариками, ну,и так далее.  Принципе, когда я это вижу и слышу, я вспоминаю детскую поговорочку: «Назло маме отморожу себе уши».

Другого у меня нет повода сказать, объяснить это.

Вертикаль власти и свобода по-русски.

17:32

Некоторые говорят, вот это – Московский вариант развития России. Другие говорят, а есть Новгородский вариант развития России, альтернативный, где есть Вече, есть какая-то публичная политика. В общем, если коротко, то Ваша русская философия свободы.

Мы же знаем, чем закончилось Вече.

Россия без вертикали власти, вообще, Россия без власти – это мировая катастрофа.

Другой разговор, что за власть и кто у власти, и как этой власти достигли те, кто к ней приблизились. Это другой разговор.

Но Россия без вертикали власти – это хаос. Ничего страшнее не может быть, ну, мы же знаем, мы же видели, что такое гражданская война, мы же понимали, что это такое.

Вы говорите о свободе? Вот я себя чувствую свободным человеком. Я говорил уже, что для меня свобода, да? Согласен ли я с ограничениями для себя лично? – Согласен. Могу я их пережить ради более серьёзных целей и проблем, скажем, сохранения целостности государства? Звучит пафосно, но смысл в этом, да? – Могу. И, кстати говоря, именно поэтому обращение к прошлому имеет гигантское значение. Что такое, что переживала страна во время Великой Отечественной войны. Мне мама говорила: «Никогда не суди о своей жизни по жизни тех, кто живёт лучше.  Суди по жизни тех, кто живёт хуже. Их намного больше, и ты избежишь огромного количества проблем». Если вы сегодня погрузите «элиту» или «тиктокеров» в условия не очень далёкие, в условия жизни, по которой мы жили, мы или наше поколение, блин, им сегодняшний день покажется раем! Просто раем! Они скажут: «Мамочки, я больше не буду! Верните меня обратно!» Поэтому, если вы спрашиваете меня о парламентаризме, партиях и т.п.  Но вертикаль власти и национальные интересы есть то, ради чего можно чем-то жертвовать. И нужно чем-то жертвовать. По крайней мере, для меня в России.

What has happened to Ukraine?

15:58

And even Ukrainians, these have been temptations since the 19th century, and they said bluntly, you are Europeans now. You have received the highest talent, you have been granted, you are involved now, you are Europeans. And everything leapt into it, with a whistle. And here I have a question: Is this happening to us? This time. And the second thing. Is it fixable? And here is the real question of a possible reunification and everything else.

Well, this is a delusion, well, how to explain it to you, it is a lure, a delusion. This is all incredibly artificial. I don’t know, but we can see fake, say, in the acting or in the performance of some person.

We see insincerity, we see curvature, stickiness ... This is a delusion! With the Russian language, with the symbols of Victory, with the old people, and so on. In principle, when I see and hear it, I remember a child's saying:

"To spite my mother, I will get my ears frostbitten."

I have no other reason to say, to explain it.

The Russian vertical of power and freedom.

 17:32

Some say here is the Moscow version of Russia's development. Others say that there is a Novgorod version of the development of Russia, an alternative one with Veche, and some kind of public policy.

In short, your Russian philosophy of freedom.

 

Russia without a vertical of power, in general, Russia without power at all, is a world catastrophe.

Another thing is what kind of power and who is in power, and how those who approached it achieved this power. This is a different story.

But Russia without a vertical of power is chaos. Nothing could be worse, well, we know, we saw a civil war, we understood what it is.

Are you talking about freedom? So, I feel like a free person.

I already said what freedom means for me, right? Do I agree with the restrictions for myself personally? – Yes, I do.

Can I live it through for the sake of more serious goals and problems, say, preserving the integrity of the state? It sounds pretentious, but the point is clear, right? – Yes, I can.

And, by the way, this is why turning to the past is of enormous importance. What our country was going through  the Great Patriotic War.

My mother told me: “Never judge your life by the life of those who live better. Judge by the lives of those who live worse. There are many more, and you will avoid a huge number of problems."

If today you replace the "elite" or "Tiktokers" in conditions, not very distant ones, in the conditions of life according to which we lived, we or our generation, damn it, they will see today as paradise! Just heaven!

They will say: “Mommy, I won't be there anymore! Take me back!" Therefore, if you ask me about parliamentarism, parties, etc.

But the vertical of power and national interests are something for which one can sacrifice something. And you have to sacrifice something. At least for me in Russia.

936

О единстве России, Украины и Белоруссии.

20:52

Люди делятся на две категории у нас: одни считают, что Украина нам больше не нужна, отрезанный ломоть, зачем нам эти проблемы, зачем восстанавливать всё там, ну, может быть Донецк, и всё.

Другие говорят, - нет, мы один народ, это наша страна и без Малороссии Россия неполная. И, соответственно, Белоруссия, опять стать частью общей державы. Вы считает, нужно вернуть в оно Российской империи эти два народа, эти две страны, или оставить всё, как есть?

Знаете, я ничего не могу считать, вернуть – не вернуть, это не для меня термин. Я могу одно сказать – нам нельзя их бросать. Нам бросать их нельзя. В историческом смысле – это гибель. Там будет колбаса, немецкие сосиски, пиво баварское…

американские базы военные

…это всё будет, но того живого, сердечного, душевного, настоящего, того, чего нет нигде в других местах, это нельзя потерять. Причём это… их нельзя бросать, чтобы они не… только меня поймите правильно: не старший брат, совсем нет, это как, как вам сказать, как гнездо одно. Это же всё переплетено в корнях, во времени, в пространстве. Я не представляю себе… я представляю, мы видели, как во время войны, что творилось там, и сколько там было предателей и так далее, и всё равно, в результате, всё то, чтобы было чуждо славянскому сердцу и душе, было отсечено. В том числе, в этом славянском сердце и душе сидит тот же самый боец, крикун, бунтарь и так далее. Но, если говорить по большому счёту, представить себе абсолютно разные государства Россия, Украина, Белоруссия, живущими под абсолютно разными принципами ментальными, я не представляю себе это.

About Russia, Ukraine and Belorussia as one country. 20:52

People are divided into two categories in our country: some believe that we no longer need Ukraine, a cut-off piece, why do we need these problems, why restore everything there, well, maybe Donetsk, and that's it.

Others say - no, we are one people, this is our country and Russia is incomplete without Malorossiya. And, accordingly, Belarus will again become part of a united country. Do you think it is necessary to return these two peoples, these two countries to the Russian Empire, or leave everything as it is?

You know, I cannot think of anything, to return - not to return, this is not a term for me. I can tell you one thing - we cannot leave them. We cannot throw them. In a historical sense, it is death. There will be sausage, German sausages, Bavarian beer ...

... American military bases

… It will all be there, except that living, heartfelt, soulful, real things that cannot be found anywhere else, this all cannot be lost. And this ... they must not be abandoned, so that they don’t ... just understand me correctly: not an older brother, not at all, it’s like, how to tell you, like a nest. Everything is intertwined in the roots, in time, in space. I can't imagine ... I can imagine, we saw what was happening there during the war (of 1941-1945),

and how many traitors there were, and so on, and still, as a result, everything that was alien to the Slavic heart and soul, was cut off.

The same fighter, screamer, rebel, and so on, sits in this united Slavic heart and soul.

But, generally speaking, I cannot imagine Russia, Ukraine, Belarus as different stated, living under completely different mental principles.

 

И тут дело не в том, чтобы объединиться, конечно, это так или иначе должно быть оформлено, но мы должны просто одно понять: мы вместе, мы одним воздухом дышим, мы понимаем, что мы связаны, связаны даже без нашей воли, исторически, мы связаны. Может, кому-то это не нравится, Когда у тебя есть брат, ты можешь с ним ссориться, ругаться, но ты точно понимаешь, что ты одна кровь, тебе приходится с этим мириться. Те, у кого есть братья и сёстры знают, что это такое. Поэтому для меня – это вещь абсолютно органическая, и я не знаю, как она произойдёт, но я, при всём при том, сколько глупостей ни делается, я всё равно с нежной улыбкой смотрю туда и туда, и: «Ребята, кончайте, погоди маленько, всё будет нормально».

То есть без них наша страна неполная, наш народ?

Они без нас неполные.

The point is not to unite, of course, this must be formalized in one way or another, but we must simply understand one thing: we are together, we breathe the same air, we understand that we are connected, connected even without our will, historically, we are connected.

Maybe someone doesn't like it. When you have a brother, you can quarrel with him, swear, but you definitely understand that you are one blood, you have to put up with it.

Those who have brothers and sisters know what it is. Therefore, for me, this is an absolutely organic thing, and I do not know how it will happen, but for all that no matter how stupid things are done, I still look here and there with a gentle smile, and: “Guys, finish it, wait little, everything will be fine."

That is, without them, our country is incomplete, our people?

They are incomplete without us.

О границах России.

24:40

А у меня вопрос в продолжении этой темы, вот, Никита Сергеевич, идеальная Россия, какой вы её представляете, в каких границах она должна существовать? Вот вы сказали, про Украину и Белоруссию, но тут у нас недавно был спор в одной из программ к 300-летию основания Российской империи, о котором Дмитрий упомянул. Один участник сказал, что в границах 1914 года, что меня очень сильно удивило, вместе с поляками, которые нас ненавидят и с финнами, которые чужие, но без Тувы, без половины Сахалина, без Курильских островов. Другая версия, самая популярная, - в границах Советского Союза. Но за 30 лет столько всего изменилось. Уже сейчас, если восстанавливать Советский Союз, мы – русские, православные, в этой стране будем в меньшинстве. Надо ли нам жить в этой стране?

Какую вы для себя видите Россию в плане государственных границ?

Я считаю, что, я не политолог, но абсолютно спокойно мы можем понимать, что Прибалтика живёт своей жизнью, ей от нас очень много надо, а нам от неё – в общем, немного. Если иметь в виду Западную Украину, то я думаю, что это - то, что никогда не прирастёт по-настоящему. То, что существует сегодня в наших пределах плюс Украина, хотя бы Восток Украины, хотя я думаю, что вся Украина и Белоруссия, повторяю, это не имперские замашки, это эмоциональное ощущение, просто органическое ощущение, я бы так сказал. Моё органическое ощущение, что вот это и есть мы. И ничего другого нам большего, мне кажется, не надо.

About Russia’s borders.

24:40

And I have a question to continue this topic, here, Nikita Sergeevich, ideal Russia, how do you imagine it, within what boundaries should it exist?

You have said about Ukraine and Belarus, but here we recently had a dispute in one of the programs dedicated to the 300th anniversary of the founding of the Russian Empire, which Dmitry mentioned.

One participant said that within the borders of 1914, which surprised me very much, together with the Poles, who hate us, and with the Finns, who are strangers, but without Tuva, without half of Sakhalin, without the Kuril Islands.

Another version, the most popular, is within the borders of the Soviet Union.

But so much has changed in 30 years. Even now, if the Soviet Union is restored, we - Russians, Orthodox Christians, will be in the minority in this country.

Do we need to live in this country? How do you see Russia in terms of state borders?

I believe that I am not a political scientist, but without any doubt, we can understand that the Baltic states are living their own lives, they need a lot from us, but we need a littler from them, in general. If you take Western Ukraine into consideration, I think that it is something that will never really be ours.

What exists today within our borders, plus Ukraine, at least the East of Ukraine, but I think that all of Ukraine and Belarus, I repeat, this is not imperial manners, it is an emotional feeling, just an organic feeling, I would say so. My inner feeling that this is what we are. And it seems to me that we don’t need anything else.

937

Формула русского человека

26:28

Никита Сергеевич, а можно ваш ответ так понять: те, кто захотят по-настоящему быть вместе, вот пройдя все соблазны, почти Библейская история, кто после всех соблазнов захочет и сможет, там и пройдут наши границы, и не на каплю дальше.

Я бы сказал немножко по-другому: Те, кто не смогут по-другому. Вот, не сможет он по-другому. Я убеждён, не знаю, может, я ошибаюсь тысячу раз, но мне кажется, что 80% украинцев при всём соблазне, что можно потрогать руками… Вы знаете, я придумал формулу русского человека, там есть одно непристойное слово, но я его пропущу. Русский может быть только тот, у кого чего-нибудь нет. Но не так нет, чтобы обязательно было, а нет – так и х*… с ним.

Это европеец понять не может, а украинец может. Машина нужна. Хочешь машину? Да. Но для этого надо… Ну, и пошёл ты…

 

The formula of the Russian man

26:28

Nikita Sergeevich, can we understand your answer this way: those who really want to be together, having gone through all the temptations, almost a Biblical story, who, after all the temptations, want and can be, our borders will go there, and not a drop further.

 

I would say another way: Those who cannot live differently. He simply will not be able to live differently. I am sure, I don’t know, I may be mistaken a thousand times, but it seems to me that 80% of Ukrainians, with all the temptation touched with your hands ... You know, I came up with a formula for a Russian person, there is one obscene word, but I will skip it.

Russian can only be one who does not have something. But it’s not “a must be” thing, but if not, the hell with it. A European cannot understand this, but a Ukrainian can. For example, I  need a car. Do you want a car? Yes. But for this you need ... Well, hell with you…

Как нам сохранить себя?

27:50

Как нам технически, вот если бы вы это решали, как нам технически сохраниться со своей самобытностью, со своими ценностями, со своей верой, с тем, что мы хотим быть такими, какими хотим быть?

Максимум средств вкладывать в воспитание и образование. Мама говорила: «Воспитывать надо, пока лежит поперёк кровати. Лёг вдоль – уже поздно». Мы уже много упустили. Их уже не вернуть, это уже улетело. То, что сейчас рождается, растёт, учится, - на это должны направлены быть все усилия. А что касается элиты, вы говорите, и так далее, здесь должна быть политическая воля, ясность и, уж коли нам нарисована какая-то идея движения, если она поддержана большинством народа, а она поддерживается большинством народа, значит, по этой дороге надо идти. Ничего не стесняясь. И применять политическую волю для того, чтобы ни с какой стороны это не могло быть разрушено или подточено. 

How can we survive?

27:50

How can we technically, if you would decide,

how can we technically preserve our identity,

with our values, with our faith, with the fact that we want to be what we want to be?

 

Invest maximum in upbringing and education. My mom said: “You need to educate while lying across the bed. If you lie along the bed - it’s too late”. We've already missed a lot. They cannot be returned; it has already flown away.

Those who are now being born, growing, learning - all efforts should be directed towards them.

As for the elite, you say, and so on, there must be the political will, clarity and, since we have drawn some idea of ​​the movement, if it is supported by the majority of the people, and it is supported by the majority of the people, then this road must be followed. Without embarrassment. And to apply political will, so that from any side, it could not be destroyed or undermined.

О русском кино.

29:10

Никита Сергеевич, о кино. Если бы вы снимали фильм о современности, о современной России, со всем тем, что есть вокруг нас, с пандемией, с сложными отношениями с Америкой, с Китаем, вообще со всем миром, с Украиной, Крымом, Навальным и всё, что тревожит современное российское общество. С Беларусью, талибаном. Как бы вы отразили дух эпохи, дух современности?

About the Russian movies.

29:10

Nikita Sergeevich, about cinema. If you were shooting a film about present days, about contemporary  Russia, with everything that is around us, with a pandemic, with difficult relations with America, with China, in general with the whole world, with Ukraine, Crimea, Navalny and everything that worries modern Russian society.

With Belarus, the Taliban. How would you reflect the spirit of the era, the spirit of modernity?

 

Первое моё желание (сказать) – на хр*… мне это надо всё? Разбираться во всём этом, когда всё это, так или иначе, уже описано в русской литературе. Когда ты говоришь про кино. У нас был сценарий, очень хороший сценарий «Шоколадный револьвер», красиво замешанный сценарий, в котором российскому режиссёру, дочь которого попала в перестрелку террористов, она парализована, ему нужны деньги. Он уезжает в Америку, он имеет призы и т.д. И для него задача – получить «Оскара», и он его получает для того, чтобы получить деньги. Когда я представил себе, что сейчас русский режиссёр будет биться за «Оскара», который стал похож на инструкцию обкомовскую, – там должен быть цветной, трансгендер, лесбиянка, процентное соотношение белых и чёрных, я подумал, господи…

My first reaction (to say) Wjat on Earth do I need it? To dig in all this, when all this, in one way or another, has already been described in the Russian literature. You talk about movies.

We had a script, a very good script, “Chocolate Revolver”, an interesting script in which a Russian director, whose daughter was caught in a terrorist shootout, is paralyzed, and he needs money. He goes to America, he has prizes, etc. And for him the task is to get an Oscar, and he gets it in order to get money.

When I imagined that now a Russian director will fight for the Oscar, which has become similar to the Communist Party’s instructions, there must be a colored, transgender, lesbian, the percentage of white and black, I thought, OMG ...

938

30:49

Но вы-то его получили! – Успел!

Одну секунду, я просто успел. Тогда они по-другому считали.

Поэтому я считаю, что, допустим, брать за основу мощную русскую литературу, поэтому если я, дай Господь, займусь кинематографом, то мне интересно увидеть в том, что полезно и нужно сейчас. Посмотрите мою картину «Солнечный удар»…

Я его со сценария помню, как ребёнка…

Конечно. Поэтому все ответы можно найти там.

Я только приехал из Донбасса, провёл там несколько дней, но я там немножко похвастался, простите меня за это, я просто сказал, что у меня будет с вами разговор, и какие -то примеры из ваших высказываний, оценок, использовал при разговорах с людьми, а они мне сказали: Попросите Никиту Сергеевича фильм снять про нас. Вот если выполнять просьбу моих земляков и взяться, если будет вдохновение, и ситуация, и т.д.

Это очень важный вопрос, потому что мы сейчас, говоря про фильм о Донбассе, автоматически должны в нашем сознании снимать фильм про Донбасс против остальной Украины. Это априори получается.

Если найти ход и повод, чтобы это был фильм не разделяющий, а в котором существует та корневая система, которая должна срастаться, то, что разрублено, это очень интересно.

Но это определённый ход.

Фильм украинский про Донбасс, это – террористы, а это – праведные воины «Правого сектора».

Если снимать фильм Донбасс про Украину, это – жертвы, а это – террористы. Конъюктурно?

В тренде? – Да!

По сути, по масштабу – это мелко, там должно быть глубже и интереснее, на мой взгляд.

Совершенно правильно.

Спасибо за честный ответ. И спасибо за откровенный и очень интересный разговор.

 

30:49

But you got it! – Yes, I managed!

One second, I was just in time. They thought differently that time.

Therefore, I believe that, let's say, if we take the powerful Russian literature as a basis, so if, God forbid, I take up cinematography,

then I would be interested to see what is useful and needed now. Check out my film "Sunstroke" ...

I remember him from the script as a child…

Of course. Therefore, all the answers can be found there.

I just came from Donbass, spent several days there, but I boasted a little there, forgive me for that, I just said that I would have a conversation with you, and some examples from your statements, assessments, I used when talking with people, and they told me: Ask Nikita Sergeevich to make a film about us. Now, if you meet the request of my fellow countrymen and take it, with an inspiration, and proper situation, etc.

 

This is a very important question, because now, speaking about a film about Donbass, in our minds we should automatically shoot a film about Donbass against the rest of Ukraine. It turns out a priori.

If you find a story to create a film that is not dividing, but in which there is a root system that should unite what is cut, it is very interesting.

But this is a determined story.

A Ukrainian film about Donbass, these are terrorists, and these are the righteous soldiers of the "Right Sector".

If you shoot a Donbass film about Ukraine, these are victims, and these are terrorists. Market approach? In trend? - Yes!

But, in fact, the scale is narrow, it should be deeper and more interesting, in my opinion.

Absolutely right.

Thank you for the honest answer. And thanks for the frank and very interesting conversation.

 

О России и русских

18s    

Александр Невский

91s 

 На сопках Манчжурии

95s     

Кто такие русские? Who are the Russians?

73s  

Главный Храм Вооруженных сил России. Main Cathedral of the Armed Forces of Russia (картинка Путешествия

40s